(mk), Region, 27. 6. 2017
Opava – Svěží a plné humoru je nastudování oblíbené operety Cikánský baron Johanna Strausse mladšího ve Slezském divadle. Operní soubor, orchestr i balet se tak před prázdninami loučí s divadelní sezonou i věrným publikem úspěšně.
Režie a choreografie jedné z nejhranějších operet se tentokrát ujala mladá, talentovaná choreografka, režisérka a libretistka Dana Dinková, Její bohaté zkušenosti se na scéně SD projevily velmi pozitivně. Ke spokojenosti publika zdůraznila komičnost situací romantického děje. Jeviště bylo neustále plné pohybu, tance a živočišného víru. K celkovému dojmu optimismu a radosti ze života přispěly skvělé výkony baletu, sboru i sólistů. Obdivuhodná výkon coby stará cikánka Čipra podala Šárka Maršálová, která prakticky neopouštěla jeviště. Výborné pěvecké i pohybové výkony předvedli Juraj Nociar coby Šándor Bárinkay, Jakub Talaš (prasečkář Koloman Župan) a rovněž představitelky dvou hlavních ženských rolí Tereza Kavecká (Žofka) a Lenka Pavlovič (Arsena). Kromě tradičně krásného hlasu překvapila úžasnou komičností a pohybovými kreacemi Katarina Jorda v roli vychovatelky Mirabely, své příznivce hlasem i hereckým výkonem rozhodně nezklamal ani Zdeněk Kapl coby hrabě Homonay. Potlesk právem náležel i Liboru Olmovi (hrabě Carnero), Rudolfu Medňanskému (Otokar), Andreji Kulbagovi (Ištván a Hlasatel), Romanu Cimbálovi a Jaroslavu Veličkovi (Pali a Terko). U skvělých výkonů baletu zaslouží samostatnou zmínku sólový taneční pár Monika a Valerij Globovi. Protože divadlo je kolektivní záležitost, je třeba opakovaně zdůraznit výkon orchestru SD pod taktovkou Petra Šumníka. Nápadité a poutavé kostýmy (včetně milovaných prasátek) navrhla Adriana Adamíková a samostatnou zmínku zaslouží i Jaro Válek jako výtvarník jednoduché, ale nápadité scény. Mírné rozpaky publika vyvolala snad jen strohá scéna 3. dějství, naopak režijní nápad „vpustit“ pěvce a balet pro změnu do hlediště přijali diváci se smíchem a zájmem.