(mk), Region, 20. 2. 2018
Opava – Opera Ifigenie na Tauridě je považována za vrchol operní tvorby Christopha Wilibalda Glucka. Nedělní premiéra na scéně Slezského divadla znovu potvrdila pravdivost tohoto tvrzení a vyvolala dlouhotrvající potlesk.
Dílo, inspirované Euripidovou tragédii, přeneslo diváky do doby před trojskou válkou. Opera uchvátila diváky především dramatickým patosem, jednolitostí a hloubkou. Režisér Lubor Cukr i dramaturgyně Jana Andělová Pletichová podřídili dramatické hloubce a nadčasové čistotě inscenace vše: scénu (Lubor Cukr a Ondřej Bartoš), kostýmy (Josef Jelínek) i choreografii (Martin Tomsa). V neposlední řadě také výkon orchestru Slezského divadla pod taktovkou Vojtěcha Spurného. Šťastná byla rovněž volba sólistů, kteří bez výjimky podali vynikající výkony. Strhující byla Dianina kněžka Ifigenie v podání Petry Notové i její bratr Orestes, ztvárněný Lukášem Zemanem. Orestova přítele Pyladese výborně zazpíval Václav Čížek, role první kněžky a Diany se skvěle zhostila Anna Začalová, druhou kněžku a řeckou ženu stejně skvěle ztvárnila Andrea Plachká. Pro zajímavost, všichni tři jmenovaní jsou úspěšnými absolventy Církevní konzervatoře Opava. V roli Thoase, krále Skytů, rozhodně nezklamal Zdeněk Kapl, stejně jako Roman Cimbál ve dvojroli ministra a Skyta. Na strhujícím vyznění celého dramatu mají nezpochybnitelný podíl také členové sboru, připraveni jako vždy spolehlivě Kremenou Pešakovou. Spolu se členy baletu Slezského divadla se představili v rolích Skytů, stráží, Eumenid, démonů a Reků z Pyladovy družiny.
Skladatel Ch. W. Gluck se sice narodil v Erasbachu v Bavorsku, ale mládí prožil v Čechách. Hudební vzdělání získal na jezuitském gymnáziu v Chomutově, zapsán byl i na Karlo-Ferdinandově univerzitě v Praze. V soudobé literatuře bývá Gluck označován za českého skladatele.