Jitka Hrušková, Deník, 3. 6. 2017
Slezské divadlo: tragikomedie Večeře, autorka: Moira Buffini, překlad: Lucie Kolouchová, scéna: Petr B. Novák, kostýmy: Jitka Fleislebr, režie: Petr Štindl
Opava – Sedm různých osob se sejde na snobské večeři konané na počest nové knihy spisovatele Larse (Martin Valouch). Pořádá ji jeho manželka Paige (Hana Vaňková) a kromě menu má pro přítomné připraveno i závěrečné překvapení. Ústřední manželská dvojice působí zkraje harmonicky, ale emoce na sebe nenechají dlouho čekat. Hana Vaňková kolem sebe bravurně střílí sarkasmem zaměřeným hlavně na manžela a Martin Valouch se ho v podstatě jen snaží odrážet. Nijak se přitom netají tím, že jeho city k ní už pokryl prach. Larsova přítelkyně Wynne je ztřeštěná umělkyně a Sabina Muchová, snad se mnou bude souhlasit, se toho z počátku děje svědomitě drží. Páru však postupně ubírá a dostává se do poněkud jiné pozice. Otázkou tak zůstává, co je v jejím charakteru faktem a co pózou. Michal Stalmach vede svého Hala cestou pragmatického vědce, který vášnivým emocím moc neholduje. Těmi oplývá jeho manželka Siân v podání Terezy Bartošové. K blazeovanosti známé televizní hlasatelky má daleko a v chování klouže od zdi ke zdi. Rušivý živel zastupuje Daniel Volný v postavě nejprve zloděje, pak zase dopravce Mika a v obou polohách je zcela věrohodný. Dokonale němý sluha v podání Jakuba Stránského nemá k hereckým projevům v podstatě žádnou příležitost, což je u herce jeho kvalit škoda. Inscenace avizované tragikomedie působí dojmem, že se anglická autorka nechala inspirovat ruskými klasiky – gejzír velkých slov a minimum děje. Až na drobné výjimky nevytváří situace, při kterých se může divák zasmát, ale počtem vulgarit možná trumfne i vyhlášenou televizní Partičku.