Jitka Hrušková, Deník, 27. 11. 2018
Slezské divadlo: Babička drsňačka. Autor knihy: David Walliams, překlad: Veronika Volhejnová, adaptace: Neal Foster, scéna: Michal Syrový, kostýmy: Alena Schaferová, choreografie: Martin Tomsa, režie: Peter Gábor. Premiéra 18. listopadu 2018
Recenze
Opava – Činohra Slezského divadla nabídla premiéru inscenace Babička drsňačka podle stejnojmenné knihy. Příběh s překvapivým odhalením a černým humorem je určen dětem od deseti do sta let a jeho protagonistou je babička, která svůj smysl pro dobrodružství přenesla rovnou na vnuka Bena. Hana Vaňková si starou dámu přímo vychutnává ve všech podobách od laskavosti přes smysl pro akčnost až po smutek. V každé z nich je dokonale věrohodná, což u herečky jejího kalibru není nic divného. Byla skutečně drsnou babičkou nebo nebyla? Kdo ví … Jejím protihráčem a současně partnerem je chlapec mířící do puberty. Sudent druhého ročníku ostravské konzervatoře Jiří Hába musí ke své herecké dráze ujít ještě kus cesty a našlápnuto na ni má. Jeho Ben však zůstává současnému téměř puberťákovi přece jen něco dlužný. Měl by být občas trochu razantnější a umíněnější, kluci v jeho věku takoví totiž bývají. Jeho projev je často víc o naučeném textu než o skutečně prožitých pocitech, ale na hereckých prknech teprve začíná.
Benovi tancem i sebou posedlí rodiče v podání Terezy Bartošové a Michala Stalmacha naopak z puberty evidentně ještě nevyšli a platí to hlavně o matce. Oběma aktérům patří uznání i za pohybovou aktivitu, která je celou inscenací provází. Z epizodních postav zaujmou diváky především Jakub Stránský ve figuře neodbytného Parkera, který svůj život zasvěcuje špehování sousedů, Kostas Zerdaloglu jako pouliční prodavač čehokoliv se srdcem na pravém místě a Ivana Lebedová ve skvěle vystižené postavě britské panovnice Alžběty II. Diváky bude svým Flavie nepochybně bavit Daniel Volný. Zmíněné aktéry doplňují v okrajových postavách ještě Kamila Srubková, Sabina Muchová a Martin Valouch. Scéna je rozdělená na několik samostatných prostor, ve kterých se příběh o předsudcích a toleranci, o překvapivých odhaleních a o jedné šíleně troufalé loupeži zrovna odehrává. dobrým nápadem režiséra je využívání světel a zdařilé velkoplošné projekce.