JANA GÉLOVÁ Deník, 3. 3. 2020
Figarovu svatbu, která patří mezi nejznámější díla Wolfganga Amadea Mozarta, uvedla v premiéře v neděli 23. února opera Slezského divadla v Opavě. Libreto k opeře napsal slavný italský básník Lorenzo Da Ponte.
Opava – Dirigent Vojtěch Spurný stejně jako Mozart v 18. století řídil provedení opery od cembala. Hudební nastudování se opírá o komornější orchestr, než jsme obvykle zvyklí. Malému orchestru byl podřízen i výběr sólistů. Celkové vyznění působí velmi kompaktibilně. Vyvýšený orchestr v bílých rokokových parukách rezonoval s režijní koncepcí režisérky Jany Andělové Pletichové, která jako vždy přispěla spoustou nápadů. Situační komika a rozpohybované situace přinášejí divákovi stále nové vjemy. Inscenátorská dvojice Spurný Andělová dává inscenaci tempo a švih. Scénograf Jaroslav Milfajt vytvořil scénu jako krajinu z dobového obrazu ve formě tapety na třech stěnách pokoje. Nasvícení mění atmosféru jednotlivých prostředí. Rokokové kostýmy Michaely Savovové vycházejí z barevnosti zmíněné tapety, což navozuje atmosféru celistvosti a estetické jednoty. Výborné výkony pěvecké a herecké předvedli všichni představitelé sólových rolí.
Eva Benett jako Zuzanka zaujala sametovým sopránem a spolu s výjimečnou Markétou Böhmovou v roli hraběnky podaly nejlepší výkony. Jejich partneři, Jaromír Nosek a Lukáš Zeman, předvedli pěvecky i herecky jisté výkony. Publikum zaujal milým hereckým projevem kontratenor Vojtěch Pelka v roli Cherubína. Představitelé menších rolí dokreslovali velmi zdařile komické situace (Lucie Hilscherová, Peter Paleček, Petr Urbánek a další).
Opavská inscenace Figarovy svatby se velmi vydařila a směle obstojí v konkurenci větších operních scén.