Korepetice:
Jarmila Táborská j. h.
Tato první část Nowakovy trilogie zachycuje na příběhu tří ústředních postav – Petra, jeho milé Heleny a jeho kamaráda, ale i soka v lásce Stacha – vesnici doby meziválečné a válečné a jejím ústředním konfliktem je svár mezi odvěkým božím přikázáním Nezabiješ a nutností postavit se proti zlu (tady válečnému) i za cenu zabití člověka-nepřítele. Petr si pak klade otázku, zda má právo vzít do svých krví potřísněných rukou svého čerstvě narozeného syna a vychovávat jej…
Dramatizace má tvar dramatické vesnické balady s její magickou poetičností. U nás byla tato hra poprvé inscenována v r. 1996 polským souborem Těšínského divadla a jejím režisérem byl Janusz Klimsza. Ten je autorem i naší inscenace a ta je pak prvním uvedením této hry v českém jazyce.
DERNIÉRA: 16. 4. 2003
Polský básník a prozaik Tadeusz Nowak (1930–1991) vydal ve svém rozsáhlém literárním díle svědectví o proměnách haličské vesnice, odkud pocházel, v průběhu dvacátého století. Je to vesnice, v níž se dlouho udržovaly nejen starodávné zvyky a obyčeje křesťanského původu, ale i mnohé pověry a legendy z dávných dob pohanských. To vše je promíseno událostmi moderních časů a vzniká tak až magická spleť velké fantaskní síly a působivosti, pro niž lze T. Nowaka směle přiřadit do proudu tzv. magického realismu 20. století (vedle Kolumbijce Gabriela Garcíi Marquéze nebo Kyrgyza Čingize Ajtmatova).