délka představení: 2 hodiny a 30 minut, 1 přestávka
Jde svým způsobem o smutný příběh jednoho staršího mrzouta, Horáce Vandergeldera, který se rozhodl oženit – a to vlastně jen proto, aby už mu doma někdo pořádně uklidil. Nemá čas sám shánět vhodnou manželku, a tak si najme dohazovačku Dolly Leviovou, která si jej nakonec za jeho peníze vezme sama. Že Dolly díky kouzlu své osobnosti změní mizantropického mrzouta Vandergeldera v příjemného, galantního muže, je už jaksi pohádkově samozřejmé.
„Nikdy nesmíte platit mzdu někomu, kdo má svoji práci rád. Mzda se platí lidem za práci, kterou rádi nemají“
(Horác Vandergelder)
Libreto: Michael Stewart Překlad: Ivo Osolsobě, Alexander Kozák Hudba a texty písní: Jerry Herman Podle hry Thorntona Wildera “Dohazovačka” Původní inscenaci režíroval ve vlastní choreografii Gower Champion Produkce na Broadwayi David Merrick and Champion-Five, Inc.
Spoluúčinkuje sbor, balet a orchestr Slezského divadla Opava.
Superhvězda mezi muzikály „Hello, Dolly!“ zazářila na muzikálovém nebi 16. ledna 1964 v divadle St. James Theatre v New Yorku. Již během několika týdnů bylo víc než jasné, že se nový muzikál stane triumfem nejen sezony, ale i jedním z hitů muzikálové tvorby. Od své premiéry byl hrán na Broadwayi nepřetržitě až do roku 1970. Dosáhl fantastického počtu 2 844 repríz a předčil tak neméně slavnou My Fair Lady o 127 repríz. Jen v roce premiéry byla ústřední píseň nahrána ve 104 amerických a více než 40 zahraničních verzích. Šlágr z této písně udělal svým osobitým „chraplavým“, medovým podáním slavný Louis Armstrong. Filmové zpracování zajistilo muzikálu další slávu, když v roce 1968 za „pouhých 20 milionů dolarů“ věhlasný tanečník, choreograf a režisér Gene Kelly natočil film s Barbrou Streisandovou a Waltrem Matthauem v hlavních rolích.
Na podzim 1966, tedy pouhé dva roky po premiéře, uvedlo Hello, Dolly! v československé premiéře Hudební divadlo v Karlíně. Režie se ujal známý operní režisér Karel Jernek (známý i opavskému publiku režií Toscy v roce 1986 a Traviaty z roku 1988) a v roli Dolly Leviové zářila Nelly Gaierová.
Přední česká operní režisérka, narozena v Hradci Králové, absolvovala zpěv na Konzervatoři v Pardubicích a operní režii na pražské AMU. Po studiích v Izraeli byla v angažmá v Národním divadle v Praze. V letech 1998–1999 režírovala v německém Schwetzingenu. Ve Státní opeře Praha režírovala také balet Carmina Burana Carla Orfa a v rámci festivalu Pražské jaro operu Arnolda Schönberga Očekávání. Z velkého počtu inscenací jmenujme alespoň Verdiho Trubadúra (Státne divadlo Košice), operu M. Košuta Ifigenie (Národní divadlo Brno), Mozartova Dona Giovanniho (Makedonské národní divadlo Skopje) či Figarovu svatbu (Moravské divadlo Olomouc) nebo Poulencovy Dialogy karmelitek. Důležitá je také režisérčina spolupráce s Českým rozhlasem. Ve svém charakteristickém režijním rukopisu dbá na důsledně propracovanou výtvarnou koncepci a snaží se zbavit operní režii zaběhnutých manýr a stereotypů.