JOSEF HERMAN, Divadelní noviny, 22. června 2021
Rozhovor s odstupujícím divadelním ředitelem
Vloni pomohl Slezskému divadlu v Opavě z největších finančních nesnází ministr kultury Lubomír Zaorálek a opavští radní oznámili, že budou hledat trvalejší zajištění provozu divadla. Nechali si společností Psychologie Pro Praxi s. r. o., zpracovat analýzu manažerského potenciálu divadla a na jejím základě začínají realizovat proměnu Slezského divadla výměnou ředitele divadla. Na podrobnosti jsme se zeptali odstupujícího ředitele Ilji Racka, odpověděl 14. června.
Jak došlo k rozhodnutí, že dohodou skončíte ve funkci ředitele Slezského divadla v Opavě?
Magistrát města Opavy si koncem minulého roku zadal audit u vybrané firmy a jeho výsledky zveřejnil pro zastupitele v půli dubna. Audit doporučil čtyři varianty pokračování divadla. První navrhovala ponechat současný stav, druhá mírnou transformaci, třetí radikální transformaci a čtvrtá zrušit operní soubor. Magistrát vybral třetí variantu, jejíž součástí bylo doporučení vyhlásit výběrové řízení na ředitele. Předpokladem nového výběrového řízení byla samozřejmě moje rezignace. S tím jsem byl seznámen odpovědným panem náměstkem a návrh jsem akceptoval minulý týden.
Můžete sdělit, co opavským radním ukázal personální audit, který si zadali?
Audit ukázal, že divadlo funguje správně, a dokonce konstatoval, že další škrty v rozpočtu by mohly ohrozit chod divadla. Což jsme koneckonců během rozhovorů jak s auditory, tak posléze s vedením města zdůrazňovali. Zároveň ovšem bylo řečeno, že finanční náklady na divadlo činí více než sedm procent rozpočtu Opavy, což je nadále pro město nepřijatelné. Když pominu drobné nápady, jak zvýšit příjmy divadla v řádu tisíců korun, které základní rozpor neřeší, byla prezentována nutnost vícezdrojového financování. Pokud jsem informován, tak už jednali s krajským úřadem, pokud jde o ministerstvo kultury, před parlamentními volbami zřejmě nemá cenu jednat o roce 2022. Navíc letos jsme z programu na podporu profesionálních divadel obdrželi místo osmi milionů více než dvacet milionů. Otázka samozřejmě je, jestli bude taková mimořádná podpora možná i následujících letech – což město patřičně zpochybnilo.
Počítá se do budoucna s činoherním, baletním i operním souborem?
V tiskovém prohlášení město potvrdilo, že i nadále počítá se zachováním operního souboru – jehož součástí je i malý baletní soubor. Činoherní soubor samozřejmě zůstává, byť po restrikcích z předcházejících období čítá zhruba jedenáct herců.
Máte představu, jaké bude opavské divadlo po koronavirové pauze?
Momentálně nevidím žádný rozdíl proti předcházejícímu období: minulý týden jsme v předpremiéře uvedli činoherní inscenaci Edmond, tentokrát jako uzavřené představení pro zdravotníky a krizový štáb z první linie, počítáme s ním ovšem v řádném uvedení po prázdninách. Včera proběhl koncert našeho operního sboru, při dodržování hygienických opatření jsme měli v podstatě plno. Počítáme se dvěma vystoupeními ještě do konce měsíce na náměstí, s operním gala a průřezem Prodané nevěsty. První dva dny v červenci hrajeme na zámku Hradec nad Moravicí open air představení Prodané nevěsty a Noci na Karlštejně.
Proměnilo se předplatné? Neubyli předplatitelé či nezměnili jste nabídkovou strategii?
Minulé předplatné dohráváme na podzim. Registrujeme, že ho zrušilo asi devět procent abonentů. Nové abonmá budeme prodávat až začátkem roku 2022, Kromě klasického předplatného máme samozřejmě už pár sezon volné kupony dle vlastního výběru.
V jaké kondici odevzdáváte divadlo svému nástupci?
O financích jsem už psal: po této stránce jsme letos saturováni velmi bohatě. I díky tomu, že jsme nehráli a tím ušetřili na nákladech za loňský rok zhruba sedm milionů, které nám nakonec byly převedeny do letošního rozpočtu. Plánujeme už realizační týmy pro tituly roku 2022, během koronakrize jsme uskutečnili natáčení některých menších titulů, na kterých jsme si kromě jiného způsobu práce ověřili i připravenost a nápaditost našich týmů. Velmi nás potěšila například Kávová kantáta, která je ke zhlédnutí na našem webu. Činohra po Edmondovi začala zkoušet Cyrana, kterým bychom chtěli potěšit naše diváky hned po prázdninách. A pořád máme v paměti úspěšné nominace na Ceny Thálie a úspěch poslední operní premiéry Figarovy svatby loni těsně před uzavřením divadel. Rovněž stále odkládáme, ale držíme mezinárodní grant Creative Europe, letos s Haydnovým Stvořením a příští rok se Zemí zaslíbenou.
Chcete něco dodat?
Upřímně řečeno, pořád nevíme úplně konkrétně, jak má ta radikální transformace vypadat. Což samozřejmě závisí i na rozpočtu pro rok 2022. Ani tady ještě nepadlo jasné slovo. Můžu jen odhadovat, že se čeká na výsledek výběrového řízení, uzávěrka přihlášek je 9. července a nový ředitel nastupuje 1. září. Udělám samozřejmě všechno pro to, abych divadlo svému nástupci předal bez všelikých komplikací, ale neznámých do rovnice řešení je pro mne příliš mnoho. Divadlo s tak bohatou historií od roku 1804 si podle mne zaslouží ohleduplnější zacházení.