(bart), Region, 15. 10. 2019
Opava – Opereta-vaudeville Mamzelle Nitouche francouzského skladatele Florimonda Hervé vznikla jako reakce na bombastickou operní tvorbu 19. století. Je to dílo divácky velmi přitažlivé, hudebně zábavné a dostatečně rozpustilé. Operní soubor Slezského divadla v čele s režisérem Dominikem Benešem znovu potvrdil své vynikající kvality.
Nedělní večer byl však ještě před premiérou zahájen předáváním cen Opavské Thálie, které se udělují každé dva roky. Letos Cenu diváka obdržela Kamila Srubová, ocenění kulturní komise pak získala Barbora Řeřichová, A teď již k zmíněné premiéře. Česky předkládána opereta „Slečna netýkavka“ nese autobiografické rysy života autora Hervé. Klášterní varhaník Célestin a klášterní chovanka Denise vedou svůj druhý umělecký život jako Floridor a Mamzelle Nitouche. Celý příběh ale zamotá poručík Fernand, domluvený ženich Denisy, když ji potká jako Mamzelle Nitouche. Autor scény David Janošek vsadil na nevýrazné prvky a držel se hesla, že v jednoduchosti je krása. Sice prosté, ale efektní kulisy výborně zprostředkovaly konfrontaci tří světů – kláštera, divadla a kasáren. Celková úprava a nastudování Dominika Beneše působí velmi svěžím, hravým a hlavně komickým dojmem. Situační humor a úmyslné lámaná francouzština bylo právě to, co lechtalo bránice diváků. Kvalitu operního souboru umocnila hudební příprava Jany Hajkové a Libuše Vondráčkové spolu s orchestrem Slezského divadla. Avšak největším a zároveň nejpříjemnějším překvapením byla Barbora Čechová v roli Denisy/Mamzelle Nitouche. Její dívčí půvab a především čistý a průzračný hlas povznesl hru na úplně jinou úroveň. V roli Célestina/Floridora velmi suverénně vládl a zněl Roman Harok. Nutno však také zmínit roli představené kláštera, kterou ztvárnil Zdeněk Kapl. Představená se ukázala jako velmi razantní role, a proto se obsazení muže pro tuto roli zdá jako zdařilý počin. Velice povedené a divacky nenáročné dílo rozhodně stojí za zhlédnutí.