Slezské divadlo Opava

Opava: Divadelní sezona začíná dost neklidně

Jitka Hrušková, Deník 17. 9. 2019

Neklidná sezona prochází jako virus některými českými divadly a postihla též Slezské divadlo.

Opava – Dlouhodobé střety šéfa operního souboru Lubomíra Cukra s většinou sólistů vyvolávalo napětí a gradovalo po uvedení Čarostřelce, které diváky popudilo. Situace vyústila až do Cukrova odchodu z postu šéfa. Lubor Cukr se dostal do střetu se sólisty a výsledkem bylo, že je v inscenacích neobsazoval. Do rolí obsazoval za honoráře hosty, které si sám vybíral a placení domácí umělci nedobrovolně chodili jen „kolem divadla“. „Problém chtěl radikálně vyřešit propuštěním všech našich sólistů a jejich nahrazení hostujícími. S tím jsem nesouhlasil, protože opavští sólisté jsou kvalitní a u hostujících je nutné počítat s časovými potížemi, které bychom museli řešit,“ konstatuje ředitel divadla Ilja Racek, který bude záležitosti operního provozu až do výsledku nového výběrového řízení řídit sám. Jeho velkým úkolem by mělo být nastolení klidu a tvůrčí atmosféry mezi všemi operními složkami, což zatím vázne. Diváci však nejsou spokojeni ani s některými operními tituly nové sezony a odmítali vzít si předplatné. Tato okolnost je dost prekérní, protože za poslední dvě sezony už vzdalo předplatné kolem 250 diváků a tak hluboký propad je hodně varující. Vysílá jasný signál, že něco hodně není v pořádku. Jejich nelibost vyvolaly dvě barokní jednoaktovky Venus and Adonis / Dido and Aeneas a téměř nehraná Fibichova opera Hedy. Obě inscenace diváci odmítali a dožadovali se hlavně české opery. „Chceme naše diváky vrátit zpátky do hlediště, a proto jsme obě kritizované opery vypustili. Místo nich uvedeme Dvořákova Jakobína a Mozarovu Figarovu svatbu. Vybrala je umělecká rada a počítáme u nich s domácím obsazením,“ slibuje divákům ředitel Racek.

Partneři