Slezské divadlo Opava

Opavané grilovali ministra

(tep), Region 9. 10. 2018

 

Zaměstnanci divadla chtějí zvýšit platy

Opava – Vášnivá debata se rozpoutala minulé úterý ve Slezském divadle, kam dorazil na setkání s veřejností ministr kultury Antonín Staněk. Zaměstnance divadla, kteří se zúčastnili diskuze na téma budoucnosti financování regionálních divadel, zajímaly nejen záležitosti týkající se zvyšování platů, ale na přetřes přišlo i obávané rušení divadelních souborů. Hlediště Slezského divadla, kde se beseda konala, bylo v úterý ve 13 hodin poloprázdné. Objevily se dokonce spekulace, že vedení města tento čas zvolilo záměrně. „Čas třináct hodin odpoledne je trochu nevhodný. Spousta lidí by opavské divadlo přišla podpořit, ale jsou v práci a nemůžou si vzít volno,“ zaznělo v diskuzi. Ministr kultury Antonín Staněk se omluvil, že tento čas byl dán jeho nabitým programem. „Začal jsem ráno v Novém Jičíně, z Opavy ještě pokračuji do Jeseníků. Bohužel na vás vyšlo tohle hloupé časové období. Za to se omlouvám,“ řekl ministr, který zavítal do Opavy spolu s místopředsedou Poslanecké sněmovny Tomášem Hanzlem.

Bude divadlo financovat kraj?

Ministr nejdříve jednal soukromě s vedením města o možnosti financování rekonstrukce divadelního klubu. Ve zhruba hodinové debatě s veřejností, které se zúčastnil také primátor Radim Křupala a ředitel divadla Ilja Racek, přišlo na přetřes hned několik témat. Ministr mimo jiné deklaroval, že ve financování oblastních divadel se budou muset vice angažovat kraje, o čemž chce s hejtmany jednat. Vloni dostalo opavské divadlo od kraje šest milionů korun. Budeme usilovat o to, abychom tyto finance navýšili. Nechtěl bych se dočkat toho, že jednou nastane situace, kdy bude jedno spádové divadlo pro určitou oblast a bude se losovat a házet mincí, které divadlo zachovat,“ prohlásil ministr. Došlo i na téma zvyšování platů divadelním zaměstnancům. „Očekává se nárůst tabulkových platů o šest procent. Město by to mělo být schopno zohlednit ve svém rozpočtu. Nějaký rok se to udrží, ale je otázkou, jak dlouho,“ podotkl Radim Křupala. Určité problémy s financováním nastínil také ředitel divadla Ilja Racek: „Minulý týden jsme odeslali návrh rozpočtu na příští rok a pohybujeme se na hraně. Spoustu profesí nyní řešíme externisty, na poradě vedení jsme se kvůli tomu lehce pohádali. Profesionály, kteří jsou pro divadlo jedineční, jako jsou krejčové, zvukaři a další, už nemůžeme živit externě, protože by nám utekli. Rozpočet, který jsme předložili, ještě navíc s těmi šesti procenty nepočítá.“

Ministr: Lidé chodí do divadla v ponožkách a sandálech

V dalším dotazu zaznělo, zda by pro příští rok mohlo divadlo získat peníze i od státu. „Jediný zdroj, který ministerstvo kultury má, jehož prostřednictvím může poslat regionálním divadlům peníze, je program na podporu stálých profesionálních souborů. Ten má rozpočet sto šedesát milionů korun a z něj se rozděluje podle přesně stanovených kritérií – kolik složek divadlo má, podle počtu zaměstnanců a podobně. Z tohoto pohledu vám nemohu nic slíbit,“ odvětil ministr. Divadelníky také zajímalo, jestli hrozí rušení některých souborů. „V posledních dnech proběhla debata, jak to bude dál s operním souborem, činohrou a baletem. Slezské divadlo by mělo zůstat jako vícesouborové a město by tyto složky mělo zachovat,“ přispěla do diskuze bývalá zaměstnankyně divadla Hana Říčná. „Není tady žádný návrh něco rušit. Věřím, že minimálně jedno až dvě volební období se nic měnit nebude,“ uklidňoval situaci Křupala. Na podporu zachování souborů se postavil i ministr: „Zrušit jakoukoliv složku znamená, že už ji nikdy neobnovíte. Co nenahradíte, je hlavně opera, která je náročná součást divadla. Zároveň ale dodal, že ho trápí, když lidé do divadla nechodí oblečeni tak, jak by se očekávalo. „Když jsem byl na opeře v karlínském divadle, lidé v prvních řadách měli ponožky v sandálech, tříčvrťáky a trička tak vytahaná, jako kdyby přišli ze srazu bezdomovců,“ posteskl si.

 

Partneři