Rádi bychom vás pozvali na představení opery La traviata od Giuseppe Verdiho. Od našeho posledního uvedení této opery uplynulo již několik měsíců.
V hlavní roli Violetty nás potěší svým krásným hlasem světoznámá Lucie Kaňková, kterou jsme měli možnost vidět v opeře La traviata v roce 2019. 🎼
📅: 4. dubna 2024
⏰: 19:00 hod.
Vstupenky zakoupíte na webových stránkách www.divadlo-opava.cz nebo v předprodeji divadla. Těšíme se na setkání s vámi.
Před příchodem na představení vám doporučujeme přečíst si rozhovor s paní Lucii Kaňkovou.
Vážená paní Kaňková, jaký byl Váš první dojem, když jste se dozvěděla o možnosti zpívat ve Slezském divadle Opava a zahrát si roli Violetty v jedné z nejslavnějších oper La traviata, jejíž představení proběhne 4. 4. 2024?
Pamatuji se, že jsem se v roce 2019 poprvé uvedla ve Slezském divadle Opava jako Ännchen (Weber – opera Čarostřelec) a záhy poté se začala zkoušet současná produkce Verdiho La traviaty. Velmi jsem o nastudování této role stála, protože jsem tehdy začala psát svoji doktorskou práci na téma interpretace hlavní hrdinky této opery, Violetty Valéry. Po úspěšném konkurzu a s podporou dirigenta Vojtěcha Spurného a sólisty Martina Bárty jsem byla do produkce obsazena a velmi mě těší, že se v ní po letech opět v Opavě představím. Pravidelně Violettu zpívám na prknech Státní opery v Praze a hostuji v dalších zahraničních divadlech, ale opavská produkce je pro mě srdeční záležitost. Připomíná mi mé začátky.
Jak se připravujete na návrat do Opavy po dlouhé době? Máte nějaké zvláštní rituály nebo tradice, které před vystoupením v daném městě dodržujete?
Pro mě je klíčový spánek, dostatek jídla před vystoupením a nealkoholické pivo. Pak už jen radost z hudby.
Co považujete za největší výzvu při interpretaci role Violetty?
Role Violetty je známá tím, že by divadlo potřebovalo ideálně tři pěvkyně na jeden večer. Tři hlasy na tři jednání. V první části svítivý, pohyblivý, brilantní hlas. Ve druhém dějství pak dramatičtější hlubší soprán a v závěru opery andělský, lyrický hlas, který podpoří Violettin smířlivý odchod z tohoto světa do světla. Tato různorodá práce s hlasem vyžaduje dobrou přípravu i rozložení sil v průběhu celé opery.
Jak se snažíte předat emocionální hloubku této postavy divákům a jak vnímáte interakci s diváky během vašich vystoupení?
Pokud si zpěvák danou roli na jevišti opravdu prožije, veškeré emoce se přenesou i na diváka. Klíč je v opravdovosti.
Můžete se podělit o své dojmy a pocity z působení ve Slezském divadle Opava? Jaký je pro Vás význam tohoto divadla a jeho prostředí?
Jak jsem již zmínila, v tomto divadle jsem měla možnost nastudovat pro mě klíčové role. Vedle Violetty a Ännchen ještě Verdiho Gildu a Mozartovu Susannu. Všechny role mě provází životem a jsem ráda, že mi opavské divadlo a hudební vedení Vojtěcha Spurného dalo kvalitní základ.
Pro diváky, kteří se možná s operou teprve seznamují, by bylo zajímavé vědět, jakým způsobem byste popsala vlastní hlasový projev a styl, který vytváříte na jevišti.
Vždy se snažím o upřímnou interpretaci, žádné divadelní předstírání a nepřirozené projevy. To je klíč k duši diváka a já se tím dostávám k samotné podstatě hudební myšlenky. Samozřejmě je potřeba se seznámit nejen s libretem, ale i s historickým kontextem vzniku díla a záměrem autora. To je vždy ten základní pilíř pro stavbu vlastní interpretace, která jen takto může být přesvědčivá a uvěřitelná.
Jaké máte plány do budoucna? Existují nějaké další role, které byste si přála zahrát, nebo projekty, na kterých byste chtěla pracovat?
Já se nechávám provázet osudem. Věřím tomu, že mi vždy do cesty přijdou nabídky, na které je v tu chvíli vhodná doba. V současnosti nejčastěji vystupuji jako Královna noci v Mozartově Kouzelné flétně. S touto operou jsem doslova objela svět a ztvárnila ji v 7 různých divadelních produkcích a v 6 zemích včetně Japonska. Mám ale ráda rozmanitost mé profese a zpívám repertoár od vrcholné renesance až do současnosti. Každé období vyžaduje jinou práci s hlasem, a to je vždy obohacující.
Jaký je Váš vzkaz pro diváky ve Slezském divadle Opava a pro všechny, kteří se těší na vaše vystoupení v opeře La traviata?
Verdiho hudba je neuvěřitelně emotivní a konkrétně v La traviatě divák zažije snad všechny formy emocí. Od večírkové, rozverné a zábavné nálady v prvním dějství se hudba v druhém jednání překlene do silných emocí nejprve radostné a pak bolestivé lásky, žárlivosti i rozčílení. Ve třetí části dojde k jakémusi rozhřešení. Naděje a čistá láska dává finální scéně neuvěřitelnou sílu a ženám bych rozhodně doporučila voděodolnou řasenku. Během mého posledního březnového představení La traviaty se na jevišti vedle mě rozplakal i můj kolega, skvělý italský tenor. 🙂