Marek Prášil patří mezi nejvýraznější české dirigenty své generace. Dirigent Národního divadla moravskoslezského a debutant Pražského jara se v posledních letech také stále více prosazuje na mezinárodních pódiích.
Marek Prášil byl v letech 2020-23 hlavním hostujícím dirigentem Jihočeské filharmonie. Spolupracoval s většinou českých a slovenských orchestrů: PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Janáčkova filharmonie Ostrava, Plzeňská filharmonie, Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Komorní filharmonie Pardubice, Severočeská filharmonie Teplice, Státní filharmonie Košice, Slovak Sinfonietta, Filmharmonie a dalšími. Na mezinárodní scéně debutoval ve Švýcarsku u Sinfonie Orchester Biel Solothurn. Pravidelně spolupracuje s Lithuanian National Symphony Orchestra či Slezskou filharmonií v Katowicích dirigoval také Wroclavskou filharmonii či Filharmonii Szczecin. Dirigentská hostování ale zahrnují také mezinárodní hudební festivaly Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, MHF Leoše Janáčka, MHF Petera Dvorského, Svatováclavský hudební festival, Jihočeská intermezza, Talentinum Zlín a další.
Marek Prášil je v angažmá Národního divadla moravskoslezského. Diriguje či zde v minulosti dirigoval kupříkladu Smetanovy Branibory v Čechách a Čertovu stěnu, Donizettiho Marii Stuartovnu, Čajkovského Labutí jezero, Martinů balet Škrtič či Orffovu Carminu Buranu, Straussovu operetu Noc v Benátkách, muzikály Jesus Christ Superstar, Kočky, Evita, Sunset Boulevard, West Side Story, Rebecca, Elisabeth či Oliver.
Na divadelních prknech je Marek Prášil stálým hostem ve Slezském divadle v Opavě. Hudebně zde nastudoval Janáčkovu Káťu Kabanovou, Verdiho La Traviatu a Kálmánovu Hraběnku Maricu. Dirigoval ve Státním divadle Košice (Belliniho Náměsíčná). Často se podílel jako asistent dirigenta na hudebních nastudováních oper v zahraničí: Bayerische Staatsoper v Mnichově (Janáčkova Věc Makropulos, 2014 a Smetanova Prodaná nevěsta, 2018), Welsh National Opera Cardiff (Straussův Rosenkavalier, 2017), Opéra National de Paris (Čajkovského Iolanta, 2019) či v Národním divadle v Praze (Don Buoso, Gianni Schichi, 2023).
Studoval na Janáčkově konzervatoři obory dirigování a klarinet. Absolvoval dvojí magisterská studia, nejprve na Fakultě umění Ostravské univerzity, obor hra na klarinet (2012) a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně obor dirigování orchestru (2017), ve třídě mezinárodně uznávaného dirigenta Tomáše Hanuse. V roce 2015 mu bylo uděleno Stipendium Bayreuther Festspiele.