Jana Gélová, Deník, 1. 3. 2022
Opava – Opavský operní soubor uvedl premiéru opery Giuseppa Verdiho Rigoletto ve dni vskutku magickém – 22. 2. 2022. Premiéra se měla uskutečnit 20. února, ale kvůli technickým problémům s požární oponou se nedělní premiéra nekonala.
Rigoletta zkomponoval autor na libreto F. M. Piaveho, kterému byla předlohou hra V. Huga Král se baví. Dílo pochází z období, kdy Verdi hledal nové náměty a zaměřil se na neobvyklé osudy.
Inscenační duo Spurný Andělová potvrdilo své souznění v profesionálně odvedené práci. Pečlivé hudební nastudování šéfa opery a dirigenta Vojtěch Spurného se opírá o původní partituru Verdiho, což přineslo kompletní uvedení díla bez škrtů, nová tempa i dynamiku, která podporuje emoce jednotlivých situací.
Silné emoce jsou také základem režijní a výtvarné koncepce režisérky a autorky scény Jany Andělové Pletichové. Výborně propracované postavy a situace spolu se scénickými symboly masek, závoje a projekcemi vytvářejí sugestivní podívanou, která vrcholí bouří s deštěm, což umocňuje hrůzně romantickou scenérii. Zajímavé kolážové kostýmy vytvořila Michaela Savovová.
Titulní postava Rigoletta v podání Pavla Klečky stáhla publikum do nitra rozpolcené osobnosti. Klečka pěvecky i herecky vytvořil komplexní postavu zlého šaška a milujícího otce.
Barbora Čechová dala roli Gildy křehkost a naivitu mladé nezkušené dívky. Subtilní a něžné koloratury doplnila výmluvnou mimikou. Novou tváří na opavské scéně byl Viktor Bezkorovainyi v roli vévody z Mantovy. Příjemně překvapil svým krásně znělým tenorem s bezproblémovou vyšší polohou.
Michael Kubečka ztvárnil přesvědčivého vraha Sparafucila a jeho svůdná sestra Maddalena v podání Dominiky Škrabalové zaujala barevným mezzosopránem. Vyřčením své kletby dal děj do pohybu Petr Urbánek jako Monterone. Ostatně menší role, sbor (sbormistryně K. Pešakova) a balet (choreografie M. Tomsa) dotvářejí svými výkony vyznění díla.