Slezské divadlo Opava

Slezské divadlo v Opavě hledá kromě osvědčených cest i nové

Jitka Hrušková, Deník, 16. 8. 2024

Od září míří opavské divadlo do své 219 sezóny. To je vhodná doba nejenom k ohlédnutí zpátky, ale i k pohledu dopředu.

Pro diváky představuje divadlo krásné místo pro sledování rozmanitých inscenací. Kromě představení pro dospělé diváky zajišťuje navíc ještě ta školní. Během minulé sezóny jich uskutečnilo 68 pro 12 000 žáků z opavského regionu. „Žáci jsou zaujatí nejenom hrou, ale i prostředím, vymykajícím se běžné všednosti. Plným právem, protože interiéru divadla se bez nadsázky říká „malá Vídeň“. Tomu odpovídá i oblečení, takže návštěva u nás má punc estetické výchovy,“ upozorňuje ředitel divadla Petr Kazík.

V nové sezoně chce s dětmi pracovat daleko víc. „Například Čapkova Věc Makropulos. Chceme ji zkusit podat žákům vyššího stupně základních škol a studentům v ucelenější podobě. Před samotnou návštěvou představení s nimi budou ve školách debatovat její tvůrci i herci tak, aby si mohli uvědomit kontext. Po shlédnutí hry by měla následovat zpětná vazba ve formě eseje o představení. Tak poznáme, co si ze hry odnesli a co je zaujalo,“ představuje Petr Kazík nový záměr Slezského divadla.

Oblíbená představení zůstanou i nadále

V nastupující sezóně chce jeho vedení doladit multižánrový repertoár. Z provozních i finančních důvodů se bude snažit o snížení stávajících dvaatřiceti titulů na zhruba dvacet. Tím by bylo možné docílit jejich dobré rozložení tak, aby některé z nich nečekaly na reprízy i několik měsíců. Současně by divadlo docílilo i snížení ekonomických nákladů na nutné „oprašovačky“. Docílit to půjde stahováním některých inscenací, které už mají své sezónní využití za sebou. Některé, stále diváky vyžadované, například muzikály Divotvorný hrnec nebo Noc na Karlštejně, zůstávají.

Ve Slezském divadle přichází ke slovu i projekt s názvem Fakultní divadlo. „Máme dohodu s Akademií umění v Katovicích i s Fakultou umění Ostravské univerzity. Jejich posluchači by v našem divadle kompletně nastudovali jeden operní titul a odehráli by ho divákům, dodává Kazík.

K 1. lednu příštího roku dojde k výměnu šéfa činohry Jiřího Seydlera, který předá žezlo Michalovi Spišákovi. Operní soubor dál povede Miloslav Oswald a balet Martin Tomsa, externí spolupráci v operní dramaturgii a režii budeme mít s Janou Andělovou Pletichovou,“ konstatuje Petr Kazík závěrem.

Partneři